31 augustus: dag 3 van onze stedentrip naar Trier

We gaan (op aanraden van onze vrienden) een dagje naar Saarburg; een half uurtje rijden vanaf Trier.

Inderdaad een leuk stadje met mooi zicht op een waterval die dwars door het oude centrum loopt en daar drie molenraderen aandrijft.

Er zijn drie musea in Saarburg. De eerste (het A-museum) heeft als (vind ik) mooiste stuk een ‘Linotype’. Een poosje geleden vertelde een golfmaat van me (die in zijn jonge jaren nog met zo’n machine had gewerkt) er iets over en ik vond dat toen al indrukwekkend. Maar nu ik er eentje in het echt heb gezien vind ik het helemaal fascinerend. Kijk dit filmpje maar eens (of zoek op Youtube; er is van alles…).

Na het museum lopen we een stukje door de stad naar het dalstation van de stoeltjeslift. Die brengt ons een eind omhoog en we lopen dan over ‘de panoramaweg’ weer naar beneden; deels door de wijngaarden.

Na de wandeling gaan we eerst naar het molenmuseum (daar is niets aan) en dan naar de klokkengieterij.
Dat is erg indrukwekkend en intgeressant. Probleem is echter dat ze een heel mooie film draaien die alles heel goed uitlegt. Alleen: die film duurt minstens anderhalf uur. We krijgen het niet af en kijken daarom eigenlijk iets te weinig naar de tentoongestelde spullen. Thuis nog maar eens beter op youtube kijken…

Als de klokkengieterij dicht gaat, rijden wij terug naar Trier.
Daar aangekomen regent het weer flink (overdag hebben we prachtig weer gehad). Het is dus geen weer voor gezellig buiten eten op een terrasje. We nemen een ‘fish and chips’ en gaan weer naar het hotel.

30 augustus: dag 2 van onze stedentrip naar Trier

Vandaag doen we vooral het zuidelijke deel van de stad.
We lopen eerst naar de Römerbrücke. Het is is één van de oudste Romeinse bruggen ten noorden van de Alpen. Vandaag is het nog één van de belangrijkste bruggen over de Moezel waarover het verkeer Trier in rijdt.
We verbazen ons over een soort klok die een tijd (?) aanwijst tusen 0 en 10 uur.
Pas thuis kom ik erachter dat het een ‘PegelUhr’ is: een instrument wat de waterhoogte aangeeft.

Na de Brug kijken we uitgebreid naar de resten van de Barbarathermen: een complex met badhuizen.
Het moet echt gigantisch groot zijn geweest…

We lopen verder omhoog naar de Keizerlijke Thermen . Dit is iets beter bewaard gebleven. Waarschijnlijk is het nooit echt als badcomplex in gebruik genomen, maar alleen als een soort kazerne.

Na de Kaiserthermen lopen we naar het (ernaast gelegen) Rheinisches Landesmuseum Trier .
Om half drie begint daar een ‘multimedia-show’. We zijn er al eerder en nemen (na de helft van het museum bekeken te hebben) een kleine lunch. Het multi-media gebeuren is een afknapper. Gelukkig duurt het maar drie kwartier.

Hoewel het vragen is om moeilijkheden (er dreigt regen), gaan we toch even naar het amfitheater. Dat is maar een kwartier lopen vanaf het museum. Niet heel bijzonder, maar wel leuk om even gezien te hebben. Maar inderdaad moeten we door de stromende regen terug.

In het hotel wachten we tot het een beetje droger is en eten genoeglijk in een Italiaans restaurant, vlak bij de Hauptmarkt

29 augustus: dag 1 van onze stedentrip naar Trier

We waren al lang van plan om weer eens een paar dagen weg te gaan, maar ‘het kwam er steeds niet van’.
Vrienden van ons kwamen terug van vakantie in ‘de Eifel’ en zeiden dat dat zo leuk was. Vooral Trier… Knoop doorgehakt en voor de week erna 4 nachten geboekt in een hotel in het centrum van Trier.

Dinsdagmorgen (29 augustus) einde ochtend op ons gemakje vertrokken en om 3 uur waren we in het hotel. werkelijk op een prima plek.
Er is nog net tijd genoeg om de Dom te bekijken en de LiebFrauKirche ernaast.

‘s Avonds eten we in ‘de Brasserie’ een klassieke Trierse maaltijd, vergezeld van een glaasje Riesling.
Na het eten meteen terug naar het hotel. Het is een beetje regenachtig…

Morgen beginnen we serieus aan onze verkenning van Trier.

18/19 Augustus: golfweekend in midden-Limburg

De golfvereniging ‘de Oranje Leeuw’ heeft deze zomer veel activiteiten!
Met 26 man gaan we naar Midden-Limburg.
Vrijdag spelen we op ‘de Herkenbosche’ bij Roermond en zaterdag (na een overnachting in een hotel daar in de buurt) golfen we op ‘Crossmoor’ bij Weert.

Vooral ‘de Herkenbosche’ vond ik een prachtige (bos-) baan. ‘s Ochtends was het nog wat bewolkt maar al gauw kwam de zon door.
De baan op vrijdag was heel anders. Zoiets heet geloof ik een ‘parkbaan’. Ook leuk. Wel jammer dat we veel meer regen hadden dan we verwacht hadden.

Maar het was een mooi weekend en ik heb aardig goed gespeeld. Zaterdag was ik ‘dagwinnaar’ en over het hele weekend als tweede geëindigd, met maar 1 puntje achter de uiteindelijke winnaar.