20230524 Dag 14 van de Portugal-vakantie

De hele dag staat natuurlijk in het teken van de thuisreis. Om 09:30 vertrekken we vanaf het hotel en om 20:00 zijn we weer thuis in Ede.
Alles ‘local time’. We krijgen dit jaar voor de tweede keer een ‘zomertijd-knauw’.
Het was een leuke vakantie. Een paar opmerkingen:
– Portugal is een mooi land.
– veel groener dan ik had gedacht (maar misschien is dat later in de zomer minder).
– Heel veel ruimte. Soms met grote velden met aangelegde druiven, kurkeiken en olijven, maar toch ook ontzettend veel ‘open natuur’.
– aardige mensen (in de horeca) en lekker eten.
– zo’n groepsreis heeft voor- en nadelen. Wij hadden een leuke (en kleine) groep; maar na een dag of 10, 11 is het eigenlijk wel mooi geweest.

20230523 Dag 13 van de Portugal-vakantie

De laatste echte vakantiedag. Morgenochtend vertrekken we om half 10 richting het vliegveld van Faro en verwachten/hopen om een uur of 7 thuis te zijn.

Vandaag bezoeken we twee stadjes en maken een boottochtje langs de rotsen van Lagos.
Allemaal niet spectaculair, maar leuk genoeg,
Morgen misschien nog een kleine evaluatie van de vakantie. Maar het was een ruime voldoende.

20230522 Dag 12 van de Portugal-vakantie

Vandaag een lange busrit (300 km) naar de Algarve. Onderweg stops bij een paar plaatsjes; waar alles dicht is (maandag).
Het aftellen is wel ernstig begonnen (overmorgen weer naar huis). Daar heb ik eigenlijk wel zin in….

20230521 Dag 11 van de Portugal-vakantie

Vanochtend een vrije ochtend en het stadje Evora nog wat beter bekeken.

Na de lunch met de bus naar Monsaraz: een Moors vestingstadje op een heuvel bij de grens met Spanje.
Daarna naar een wijnboerderij, waar we wat uitleg (en wijn) kregen.
Morgen verkassen naar het laatste hotel (voor twee nachten).

20230520 Dag 10 van de Portugal-vakantie

Een leuke dag, Met de bus naar Evora en daar de stad (en vooral de kathedraal) bekeken.

Na een gezellige ‘tapas-achtige’ lunch door naar een kurkfabriek.
Echt ‘high-tech’ leek het me daar niet, maar leuk om te zien. En in die streek zie je overal die kurkeiken, met het onderste deel ontdaan van een laag schors/kurk.
We rijden ook nog langs een menhir-gebeuren. Ook wel bijzonder, zo tussen die malle bomen.

20230519 Dag 9 van de Portugal-vakantie

Vandaag was een vrije dag en er valt bijzonder weinig over te vermelden.
Een wandeling over de boulevard naar het volgende dorpje en daar lunchen. Dat was het wel zo’n beetje.
Ook niet echt spectaculaire foto’s.
Morgen verkassen we weer.

20230518 Dag 8 van de Portugal-vakantie

Het schiet al op. En de tweede helft gaat altijd sneller voorbij (lijkt het wel).

Vandaag een busrit ten Westen van Lissabon. We beginnen in Sintra waar we uitgebreid het paleis bekijken.

Daarna brengt de bus ons naar het meest westelijke puntje van Portugal en daarmee her meest westelijke punt van het Europese continent (dat vinden ze daar heel belangrijk).
De bus rijdt verder langs de kust terug richting ons hotel met af en toe een stop bij ‘hoogtepunten’.
Ik voel me zo langzamerhand wel een beetje ‘een japanner’ die alle hoogtepunten doet. Maar het heeft gewoon veel voordelen…
Morgen een vrije dag. Ik zal wel niet veel doen…

20230517 Dag 7 van de Portugal-vakantie

Een mooie dag.
Met de bus naar Lissabon (helaas zijn we niet de enige; dus we deden er ruim een uur over) en daar een mooie wandeling gemaakt.
Vanaf een plein omhoog naar een kasteel wat over de stad uitkijkt. Dan door de Moorse wijk weer afgedaald.

Na de lunch brengt de bus ons naar het ‘expo-terrein’, waar ieder de middag verder zelf indeelt.
Wij gingen naar een gigantisch aquarium, Daar hadden we eigenlijk wat te weinig tijd voor; maar we zijn toch blij dat we het gedaan hebben.

De terugweg loopt prima en we zijn voor 6 uur weer in het hotel

20230516 Dag 6 van de Portugal-vakantie

Niet echt een topdag.
We rijden naar Lissabon met onderweg een stop in het plaatsje Obidos: ‘het Volendam van Portugal’.

Daarna rijdt de bus een stuk door de stad, maar heel veel leer ik daar niet van.
Eindeloos in de bloedhitte in de rij om een klooster te bekijken. Daarna brengt de bus ons een kilometer of 20 buiten Lissabon naar het hotel waar we 4 dagen zullen blijven.
Morgen een stadswandeling door Lissabon. Dat lijkt me leuk.

20230515 Dag 5 van de Portugal-vakantie

Gisteravond kregen we de optie aangeboden om (als extraatje) het bedevaartsoord Fatima te bezoeken.
Ik vond dat niet zo nodig, maar de meesten wel. Daarom extra vroeg op ? en we kwamen iets na negenen bij dat gebeuren.
Ik moet zeggen: blij dat ik het gezien heb. Zie de foto’s.

Daarna door naar het klooster van Batalha. Het meest bijzondere vond ik ‘de kapel die niet afgemaakt is’.

Lunch (met vers geroosterde sardines) in een vissersplaatsje. Achteraf denk ik, dat het diepvries sardines zijn geweest. Want later kon ik ze niet krijgen (“de sardines zijn laat dit jaar…”)

Daarna naar ons hotel (voor 1 nacht) in Alcobaça. Dat hotel ligt recht tegenover een gigantisch klooster, wat we bekijken.

Voor het eerst geen (inbegrepen) diner in het hotel, maar op eigen gelegenheid heerlijk gegeten in het stadje.
Morgen richting Lissabon. Daar blijven we 4 dagen.