Herfstvakantie 2016: New York!

Onderstaand ‘dagboekje’ is eigenlijk alleen maar een verzameling van de Facebook-updates die ik tijdens de vakantie heb gemaakt. Er is een groter dagboek (alleen beschikbaar voor ‘intimi’), maar deze blog-entry geeft (hopelijk) wel een aardige indruk van onze (prima!) vakantie.
Op de foto’s kun je klikken. Je ziet ze dan ‘full-screen’ (dat is vaak de moeite waard).

Zondag 16 oktober

Verdorie 11 uur in dat malle vliegtuig gezeten…

Het vliegtuig vertrekt om 9 uur, maar je moet er 3 uur van te voren zijn. We vertrekken dus al voor vijf-en. Op tijd in het vliegtuig, maar dat heeft storing. Iets met de (externe) startmotor.
Wij mogen het vliegtuig niet uit en als het ding gerepareerd is, is ons ‘time-slot’ voorbij en moeten we meer dan een uur wachten (nog steeds in dat vliegtuig).

Uiteindelijk vertrekken we met ruim twee-en-een-half uur vertraging en komen een tikje gaar aan in New York. Het is daar dan 13:30 (voor ons voelt het half acht ‘s avonds) en stralend weer.
Na transfer naar (en installatie in) het hotel (echt middenin ‘Midtown’) vertrekken we met de groep voor een wandeling. Even wat de sfeer proeven, metro-kaart kopen, en dat soort dingen. Vanaf Time Square zoekt ieder verder zijns weegs en we zijn om een uur of 9 (3 uur ‘s nachts in Nederland) weer bij het hotel.

op heel veel daken zie je watertorens. Zijn nog volop in gebruik, las ik ‘s avonds in een reisgids

voor de brandweer. Zie je ook overal

‘Empire State Building by night’. Ons hotel ligt om de hoek.

toch maar de verplichte foto van Times Square gemaakt. Het is wel wat hoor..

Na een tip van een oud-collega hier gegeten. Prima.

je raakt niet gauw de weg kwijt in New York.

Maandag 17 oktober

‘Liberty island’ met daarachter Manhattan

Een mooie dag vandaag (ook wat wat het weer betreft). De ‘standaard dingen’ gezien in ‘Lower Manhattan’. Maar ‘standaard’ of niet: ik vond het prachtig. Zo’n 500 foto’s gemaakt. Een paar daarvan hieronder…

Uw verslaggever verrijkt de skyline

Natuurlijk was ik daar ook. Mooi hoor.

van dit soort foto’s kun je er wel duizend maken

Wint het toch wel van ‘Arnhem Centraal”…

vanaf Brooklyn Bridge

Dinsdag 18 oktober

Tweede volle dag in New York.
Met de gids een poosje langs allerlei gebouwen gelopen, maar dat werden we zat. Beetje teveel architectuur-termen. We zijn met z’n vieren de Rockefeller toren opgegaan voor het uitzicht. Mooi hoor…
Toen met een kabelbaan naar Roosevelt-Island en met de metro weer naar Times Square en vandaar naar het hotel gezworven, Koreaans gegeten.
En ‘thuis’ weer ‘even’ de foto’s uitmesten.
Je rust er niet erg van uit, maar tot nu toe is het een top-vakantie.

de hal van het ‘Grand Central’ station

vandaag tegen de 30 graden, maar de ijsbaan voor het Rockefeller gebouw is vorige week open gegaan. Er wordt dus geschaatst…

vanaf ‘Top of the Rock’ uitzicht naar het Noorden; met als belangrijkste blikvanger Central Park

Weer vanaf het Rockefeller gebouw; nu naar het zuiden (naar Lower Manhattan).Beetje heiïg en tegen de zon in. De wolkenkrabber in het midden is het Empire State Building.

In het Trump-gebouw (ja,ja…). Eigenlijk best wel mooi. U ziet de spiegeling van uw verslaggever

In Central Park

Dit is de Queensboro Bridge. Maar wij gaan met een kabelbaantje, langs die brug, tot het midden (Roosevelt island)

In de ‘Public Library’

Woensdag 19 oktober

We zijn alweer ruim over de helft…
Vanmorgen naar het ‘Intrepid Sea, Air & Space museum’ (gehuisvest in een echt vliegkampschip); deze periode met een speciale Startrek-expositie.
Daarna over de Brooklyn Bridge gewandeld (nu bij licht).
Einde middag naar Harlem en daar lekker gegeten.
De dag afgesloten met een ‘beklimming’ van het Empire State Building. We hadden wat twijfels (duur…., en we waren al op Top of the Rock geweest), maar het was helemaal fantastisch, Nu dus bij nacht. En kraakhelder.

Best wel heel indrukwekkend, zo’n vliegkampschip….

Live long, and prosper… (hoewel ik persoonlijk TNG de beste serie vind (met Data in plaats van Spock)

Make it so, number One…

Er zijn dus ook best ‘gewone’ wijken in New York. Dit is net aan de andere kant van de brug; dus in Brooklyn

de Brooklyn Bridge, Vandaag lopen we hem over vanaf Brooklyn naar Manhattan. Nu dus bij licht (en wat voor licht…. bloedheet… 30 graden)

tikje duur, maar bleek wel de moeite waard

ik ben erg tevreden over mijn nieuwe fototoestel

Donderdag 20 oktober

Vanochtend eerst met de gids naar Greenwich Village en SoHo. Daarna ging ieder zijns weegs. Ik ging (in mijn eentje) naar het museum of National History. Heel leuk vond ik de ‘tableaus’ met opgezette dieren. Die kun je dan op je gemakje bekijken. Zouden alle dierentuinen moeten doen.
Verder niet heel veel gedaan. Heb een beetje de pap op. En blaren! Daar ben ik niet aan gewend…
Dit is waarschijnlijk de laatste update vanuit New York.
Morgenochtend maken we nog een stadswandeling, maar om 14:00 vertrekken we al naar het vliegveld.
ETA zaterdag 07:45 (local time)

de ontbijtzaal van het hotel (‘s avonds is dat de bar) wordt al een beetje ingericht voor Halloween

in de wijken Greenwich Village en Soho zie je overal die brandtrappen aan de buitenkant. Natuurlijk ken je dat al van allerlei films; maar leuk om in het echt te zien.

Best mooi…

bij Katz eten we een brood’je’ Pastrami. De beroemde scene uit ‘When Harry met Sally’ is hier gefilmd.

bij het Museum of National Histoy hebben ze veel dinosaurus-dingen

Eigenlijk veel mooier en handiger dan levende dieren in de dierentuin…

Gewoon top…

Vrijdag 21 oktober

Door de stromende regen (nu beseffen we pas echt hoeveel geluk we hebben gehad met het weer) over ‘the highline’ gelopen en de winkeltjes van Chelsea Market bekeken.
Terug naar het hotel en bij een beker koffie opdrogen.
Busje komt zo…

The highline is een ‘park’, dat is aangelegd op een in onbruik geraakte spoorlijn (die boven de weg liep)

Langs/over de highline

men zet hier een klassieke filterkoffie. Het duurt even, maar dan heb je ook wat

Chelsea Market is al in de Halloween-stemming…

Dit eet-tentje (recht tegenover het hotel) hadden we eerder moeten ontdekken

Zaterdag 22 oktober

Een probleemloze terugreis.
Het vliegtuig vertrekt precies op tijd en we komen om ongeveer half acht ‘s morgens aan op Schiphol.
In de auto terug naar huis discussiëren we over de slimste manier om de jetlag te lijf te gaan. ‘De geleerden’ (op google) zeggen dat je gewoon wakker moet blijven en vooral niet overdag moet gaan slapen. Het zal. Ik lag er omn 10 uur in en was er ‘s middags om 2 uur weer uit. Vanavond om een uur of 3 naar bed; morgen om 10 uur opstaan; en dan moet de boel maar weer gereset zijn…

Vliegtuig vertrekt om 18:00 (Amerika-tijd) en komt na bijna 7 uur vliegen aan om 07:45 (Nederlandse tijd). Dat is vlugger dan op de heenreis. Je schijnt deze kant op ‘wind mee’ te hebben